torstai 31. joulukuuta 2015

Uppsalan tuomiokirkko: Kolme pyhimystä ja länsimaisen kulttuurin huipentuma


Armon vuonna 1270 aloitettiin Uppsalassa rakentamaan suurinta ja monumentaalisinta rakennusta, joka oli tänne maailman pohjoiseen äärilaitaan kuuna päivänä rakennettu, tai mahdollisesti edes tultaisiin rakentamaan. Vastaperustettu Uusi-Uppsala tarvitsi kirkon, josta johdettaisiin nykyisen Suomen, Ruotsin, Norjan, Huippuvuorten ja Grönlannin alueen kirkollista toimintaa. Vuonna 1435 valmistuikin lopulliseen asuunsa Uppsalan tuomiokko (Uppsala domkyrka), josta tuli heti Ruotsin kansallispyhättö ja kuninkaallinen kirkko seuraavaksi 300 vuodeksi. Noiden vuosisatojen aikana kaikki Ruotsin kuninkaalliset kruunajaiset, kastajaiset, häät ja hautajaiset järjestettiin tässä nimenomaisessa kirkossa. Kyseessä on yhä tänä päivänä Pohjois-Euroopan suurin uskonnollinen rakennus ja ylivoimaisesti valtavin ja eeppisin paikka, jota tässä blogissa ollaan käsitelty. Valitettavasti kaikkea kirkon sisältämää keskiaikaista taidetta ei saada käsiteltyä yhdessä tekstissä, vaan tätä kirkkoa tullaan käsittelemään useassa erillisessä päivityksessä.


Uppsalan tuomiokirkko rakennettiin nykyiselle paikalleen, koska niin kutsutun Vanhan Uppsalan (Gamla Uppsala) sijainti koettiin 1200-luvun alkuvuosina huonoksi. Paavilta tuli lupa siirtää alueen tuomiokirkkoa, mutta kirkko piti rakentaa kaupunkiin, jolla olisi sama nimi, kuin vanhalla. Siksi nykyään on erikseen Uppsala ja Vanha Uppsala. Legendan mukaan Uppsalan tuomiokirkko rakennettiin samalle paikalle, jossa Ruotsin kansallispyhimys Erik Jedvardsson eli Erik Pyhä koki marttyyrikuoleman joskus vuoden 1160 kieppeillä.


Erik Pyhä ylipäätään on tärkeä hahmo tässä kirkossa. Hänen pyhäinjäännösarkkuaan säilytetään siellä, kirkon etuovi on pyhitetty hänelle ja hänen elämänsä löytyy keskiaikaisina maalauksina kirkon seinistä. Yllä näkyy hänen nykyinen pyhäinjäännösarkkunsa, joka on tehty kullan ja hopean seoksesta 1500-luvun alussa.


Erik Pyhän patsas 1300-luvun alkupuolelta. Alunalkaen se on sijainnut hänelle omistetun länsiporttaalin eli pääoven edessä. Nykyään siellä on nähtävissä patsaan tarkka kopio 1950-luvulta, joka kyllä kumma on jo nyt rikki.


Tässä puolestaan on yksityiskohta Albertus Pictorin (Albertus maalarin) maalauksesta vuodelta 1473. Kuvassa kuningas Olavi Pyhä hyökkää veljensä pakana-armeijan kimppuun veneestä käsin. Kyseessä on sikäli poikkeuksellinen kuvaus Olavista, että hänellä ei ole partaa, eikä kirvestä. Maalaus myös sijaitsee Erik Pyhälle omistetussa sivukappelissa. Tästä syystä 1800-luvun restauroijat arvelivat kyseessä olevan nimenomaan Pyhä Erik. On mahdollista, että Olavin epätyypillinen esiintymistapa johtuisi 1800-luvun restaurointoivirheestä. Kannattaa kiinnittää huomiota myös meistä katsottuna Olavin vasemmalla puolella olevaan sotilaaseen, joka käyttää keskiaikaista kivääriä. 


Erikin lisäksi kirkon toinen keskeinen pyhimyshahmo on pyhä Birgitta. Yläpuolisessa kuvassa on hänen vanhempiensa hautakivi 1300-luvun lopulta. Hautakivi on valitettavasti kulunut, mutta kyseessä on siitä huolimatta ylivoimaisesti parhaiten tehty keskiaikainen hautakivi, jonka olen tähän mennessä nähnyt. Pyhän Birgittan isä oli siis äärimmäisen korkeassa asemassa Ruotsin valtakunnassa ja vähintäänkin kuninkaan oikea käsi. Birgittan vanhemmat eivät itse ole pyhimyksiä, mutta hautakivestä välittyy todella pyhimyksellinen tunnelma. Vanhemmat on esimerkiksi kuvattu tavallaan seisomassa taivaan portilla, mikä on nähtävissä heidän päidensä yläpuolella. Tällä tavallaan viitattaisiin siihen, että pyhimys on päässyt suoraan taivaaseen kiirastulen ohi ja odottamatta viimeistä tuomiota. Vasemmalla lepäävä Birgittan isä on kuvattu täydessä sotilasvarustuksessa, kuten tuon ajan aatellisille sopii, mutta todellisuudessa hänen tuskin tarvitsi juuri sotisoppaan ahtautua. 


Vanhempiensa rinnalla rasiassa lepääkin sitten itse Birgitta. Hänen jäänteitään on keskiajan saatossa levitetty ainakin Roomaan, jossa hän kuoli, ja Vadstenaan, jonne hän toivoi tulevansa haudatuksi. 1920-luvulla Vatikaanista lahjoitettiin Uppsalaan tämä rasiallinen Birgittan jäännöksiä.


Mahdollinen suosikkini Uppsalan tuomiokirkon keskiaikaisen taiteen joukossa on kahdentoista pylväsreliefin sarja, josta tässä tektissä esittelen vain yhden, joka näkyy yllä. Aikaisemmin olen esitellyt joitain niistä täällä. Yllä näkyvässä kuvassa esitetään pyhän Stefanoksen kivitys. Pyhä Stefanos tunnetaan kristityistä marttyyreistä ensimmäisenä. Hänet kivitettiin Jerusalemissa 30-luvulla jälkeen ajanlaskun alun, mikäli legendaan on luottaminen. Veistoksessa hänet on kuvattu rukoilemassa, kuten kaikki marttyyrit kuolemansa hetkellä. Ilmeisesti jossain tässä pitäisi olla Jumalan käsi, joka on juuri vetämässä hänet taivaaseen, mutta en ole varma, mihin se on sijoitettu. 


Viimeinen kirkon kannalta keskeinen pyhimys on pyhä Laurentius, joka on kirkon suojeluspyhimys. Hänelle on myös omistettu kirkon eteläporttaali, joka on kuvattuna yllä. Kirkon kolme porttaalia ovat eräs vaikuttavimmista keskiaikaisen kivenveiston mestariteoksista Pohjoismaissa. (Kilpailua ei kauheasti ole.) Näistä tulee luultavasti tulevaisuudessa kokonaan oma päivityksensä. 

Miksi tämä rakennus on tavallaan länsimaisen kulttuurin äärimmäinen huipentuma?


Blogini kaardinaalisynti on tarkastella kuvattavia kohteita, kuten maalauksia ja veistoksia, irrallisina kokonaisuuksina. Minulla on ollut myös tapana pitää kaikkea keskiajan jälkeen syntynyttä ikävänä pilaantumisena, enkä suinkaan kohteen arvokkuutta lisäävänä historiallisena kerroksellisuutena. On kuitenkin aina muistettava, että esimerkiksi tämä Uppsalan tuomiokirkko on kokonaistaideteos, jossa jokainen yksittäinen osanen on osa kokonaisuutta. Ei ole myöskään hedelmällistä ajatella, että tässä kirkossa arvokasta on vain kaikkein parhaiten keskiaikaisessa asussa säilynyt, vaan enemmän saa irti, jos osaa arvostaa kirkon 700-vuotta kestänyttä muutosprosessia. Alla on hautamonumentti, joka on erittäin päräyttävä, mutta ei millään muotoa keskiaikainen. Kuva kannattaa klikata isommaksi.


Miksi tässä esittelemäni rakennus on siis mielestäni yksi länsimaisen kulttuurin huipentumista? Syy tähän on, että Uppsalan kirkko on monumentti sanan varsinaisessa mielessä. "Monumentti" on johdos latinankielen sanasta, joka tarkoittaa muistamista. Ajatuksena on, että monumenttaalinen rakennelma toimii muistuttajana jostakin. Uppsalan tuomiokirkkoa on päivitelty 750-vuoden ajan päivitelty jatkuvasti kunkin aikakauden parhaalla ja arvokkaimmalla taiteella ja siten on syntynyt läpileikkaus ruotsalaisen kulttuurin historiasta lähes tuhannen vuoden ajalta. Rakennuksen veistoksista, maalauksista ja arkkitehtuurista on luettavissa mikä ruosalaisessa yhteiskunnassa on ollut tärkeää tieteen, uskonnon, filosofian, politiikan ja taiteen alalla. Eikä tämä jatkuvasti muuttuva dynaaminen taideteos ole vielläkään jähmettynyt ja muuttunut museoksi. Vieraillessani kirkossa paikan päällä näin maalauksia, joilla oli ikää vajaa kuukausi ja joilla pyrittiin kampanjoimaan pakolaisten hyväksi. Niiden vierellä lepäsi pyhimysveistoksia, joilla ikää on 900-vuotta enemmän. Vierailupäiväni saatui myös olemaan ensimmäinen adventtisunnuntai. Päädyin sitten istumaan läpi sunnuntaijumalanpalveluksen, jossa rakennusta yhä käytettiin siihen tarkoitukseen, johon se 1200-luvulla valmistettiin. Tilaisuudessa myös laulettiin 1400-luvun virsiä. Uppsalan tuomiokirkko ei siis ole museoitu reliikki, vaan yhä elävä taiteen, politiikan ja uskonnon monumentti.

 Carl von Linné (1707 - 1778). Historian toiseksi merkittävin biologi.

 Jumala luo maailmaa 1300-luvun kivireliefissä. Tässä on menossa luomisen viides päivä.

Vielläkö haluaisit lukea lisää? 


Teksti käsittelee Vaksalan goottilaista kirkkoa Uppsalassa. Tarjolla on harvinaisen outoja kuvia aseistetuista eläimistä.


Kaikkien aikojen luetuin tekstini. Käsittelee keskiajan uskonnon käsitettä ja sen ongelmia. 

- Pyry von Bagh

-------------------------------------------------
Lähteet: 
- Franzon, Annika. Uppsala Domkyrka - Guide Boken Om.
Svenska kyrkan Uppsala 2014
- Wikipedia
- Mututuntuma  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti