Nykyään jos sanotaan, että "on oltava
kuin kirkossa", tarkoitetaan sillä mahdollisimman hillittyä ja
siveää käytöstä. Kirkoissa istutaan hiljaa ja yritetään
olla nukahtamatta. Ei heti ajattelisi, että tällaiseen tilanteeseen
sopisi mitenkään seksi, erotiikka tai alastomuus. Keskiajallakaan
erotiikka kirkoissa ei ollut mitenkään kovin tyypillistä, mutta
tästä huolimatta Suomessa Kalannin
kirkossa on säilytetty Pyhä Barbaran alttarikaappia. Nykyään se on valitettavasti siirretty Kansallismuseoon. Kyseisen alttarikaapin oviin on
kuvattu Pyhän Barbaran legenda ja erityisesti sen pääkohta, eli
hänen kiduttamisensa ja marttyyrikuolemansa. Kuolemasta on kuva ylempänä.
Virallisesti keskiajan uskonnollisessa
taiteessa ei toki ikinä ole eroottisia elementtejä, mutta kukin
katsoja voi aloittaa miettimällä, että miltä tuo yllä oleva kuva
näyttää. Itse lähdin heti kättelyssä siitä, että jonkinlainen
eroottinen elementti tässä on pakko olla. Erittäin hyvin
viimeisen päälle keskiajan kauneusihanteiden mukainen nuori
pitkähiuksinen nainen on sidottu alasti tolppaan. Häntä pukee
ainoastaan löysästi päällä riippuva kangas, joka sekin valuu pikku
hiljaa häpyrajalle. Kyseessä saattaisi siis hyvin olla esimerkki
keskiajan sadistisesta erotiikasta.
Toki modernit tulkinnat keskiajan
taiteesta ovat vaarallisia, jos niitä ei mitenkään pohjusteta
aikalaisten kirjoituksin. Valitettavasti ei ole löytynyt
minkäänlaista teoksen sisältöä kommentoivaa aikalaislähdettä.
Teoksessa on kyllä sisäinen kommentaari, joka on kirjoitettu
latinaksi Pyhän Barbaran pyhimyskehään. Nuo hyvin lyhyet
tekstinpätkät ovat kuitenkin lähinnä otsikoita piirroksille.
Pyhän Barbaran alttarikaapin
piirroksissa Barbaraa kidutetaan kahdessa erässä, joista
jälkimmäisestä on kuva tässä yläpuolella. Tässä kuvassa
Barbara on jo lähes täysin alasti. Hänen kiduttajansa ovat
vaihtaneet ruoskimisen ja ruumiin silpomisen tulella polttamiseen.
Kolmatta kertaa Barbaraa ei enää kiduteta, vaan hänet mestataan.
Päällisin puolin kyse on varsin tyypillisestä
marttyyrikuvauksesta, jossa marttyyria kidutetaan ja hänet tapetaan
uskonsa tähden. Barbara on niin ikään hyvin geneerinen
naispyhimys. Legendansa mukaan hän on elänyt joskus hyvin kauan
sitten, tehnyt eläessään neitsyyslupauksen ja kuollut
koskemattomana marttyyrina. Feministinen historiantutkimus on
esittänyt, että jos tämä viitekehys jätetään huomiotta, niin
nämä maalaukset intuitiivisesti näyttäytyvät raiskauskuvauksena.
Alastonta naista rääkätään ja miesjoukko katselee vierestä.
Kysymys kuuluu, että kenen näkökulmaan
katsojan tässä oletetaan samaistuvan? Ovatko keskiajan katsojat
samaistuneet Barbaraan ja tunteneet sympatiaa häntä kohtaan? Vai
ovatko he samaistuneet kiduttajiin ja kokeneet materiaalin
eroottisesti kiihottavaksi? Itse kuvittelisin, että totuus olisi
jossain puolivälissä näitä kahta vaihtoehtoa. Kirkon alttarille
asetettavaa maalausta on tuskin tehty puhtaasti pornoksi. Uskon, että
eroottisella latauksella on pyritty saamaan marttyyrikuoleman ja
kidutuksen kuvaukseen enemmän vetoavuutta. Kenties katsojan
sadistisiin taipumuksiin vetoamisen tarkoitus oli muistuttaa katsojaa
omasta syntisyydestään? Tämä on toki pelkkää spekulaatiota.
Kuka Barbara?
Pyhä Barbara on prinsessa
ja neitsytpyhimys, joka legendan mukaan koki marttyyrikuoleman
300-luvun alun Turkissa. Luultavasti legendan taustalla ei ole ketään
oikeasti elänyttä hahmoa, sillä Barbaran legenda on varsin
tyypillinen pyhän neitsytmarttyyrin tarina, joka kuitenkin sisältää
epätodennäköisiä elementtejä, kuten salamoita kirkkaalta
taivaalta, muurien läpi kävelemistä ja Barbaran aseman
prinsessana. Nimi "Barbara" ei myöskään ole oikea nimi,
vaan feminiinimuoto sanasta "barbaari" eli ulkomaalainen. Näin ollen hänen nimensä kääntyy tarkoittamaan "ulkomaalaista naista".
Legenda
alttarikaapin taustalla
Tarina kuitenkin menee
niin, että Barbara tulee eräänä päivänä uskoon, tekee
neitsyyslupauksen ja päättää olla menemättä naimisiin elämänsä
aikana. Barbaran isä ilahtuu aluksi, koska hän on ihastunut omaan
tyttäreensä ja ajattelee näin saavansa pitää tytön kokonaan
itsellään. Isä rakentaa tyttärelleen sitten oman kylpylätornin,
jossa erakoitua. Isän tekemän suunnitelman mukaan tornissa tuli
olla kaksi ikkunaa. Pahaksi onneksi Barbara vaatii kuitenkin kolmatta
ikkunaa, jotta saisi niistä pyhän kolminaisuuden merkin. Tämä koitui Pyhän Barbaran tuhoksi.
Yllä näkyvässä kuvassa Barbaran isä sitten vaatii Barbaralta selitystä. Kuvan isähahmo on tosiaan sama, kuin Barbaran teloittaja tekstini ensimmäisessä kuvassa ja samainen hyvä isä näyttäytyy jokaisessa kuvassa joko jahtaamassa tytärtään, retuuttamassa tytärtään tai katsomassa tämän kidutusta.
Vihainen isä sulkee Barbaran torniinsa, mutta Herran armosta Barbara pääsee pakoon sieltä. Barbaraa lähdetään ajamaan takaa, mutta hän pääsee esimerkiksi pakenemaan seinän läpi, mistä hänen vainoajansa eivät tietenkään itse pääse. Kaupungin ulkopuolisessa metsässä paimenet kuitenkin ilmiantavat Barbaran pakoreitin ja hän jää kiinni. Jumala rankaisee paimenia muuttamalla heidän lampaansa heinäsirkoiksi.
Tämän seurauksena Barbara jää kiinni ja hänet tuomitaan kääntymään takaisin pakanaksi kuoleman uhalla. Tätä hän ei tietenkään tee, vaan hän kokee marttyyrikuoleman. Jumala kuitenkin kostaa Barbaran kuoleman surmaamalla tämän isän iskemällä salamalla kirkkaalta taivaalta. Loppu hyvin kaikki hyvin.
Barbara ja pyhä neitsyys
Pyhä Barbara on siitä
äärimmäisen tyypillinen naispyhimys, että hänen keskeisin
hyveensä uskonnollisuuden lisäksi on neitsyys. Neitsyys ylipäätään
nähtiin keskiajalla ainoaksi oikeasti hyveelliseksi tavaksi olla
nainen. Periaatteessa tämä piti paikkansa miestenkin kohdalla,
mutta asiaa ei pidetty millään muotoa yhtä tärkeänä, eikä
ajatus neitsyydestä nouse mitenkään esille miesten hyveistä
puhuttaessa. Naisille neitsyyttä pidettiin kuitenkin ensiarvoisen
tärkeänä. Edes avioliitossa oleminen tai lesken selibaatissa
eläminen eivät olleet likimainkaan yhtä hyveellisiä ja puhtaita
tiloja kuin neitsyys. Tästä syystä Bathin rouvan ajatukset
naisten seksuaalisuudesta, joista puhuin aikaisemmin täällä,
olivat niin radikaaleja.
On erittäin hyvä kysymys,
miksi ajatus naisten neitsyydestä oli keskiajalla niin tärkeä.
Perinteisten selitysmallien mukaan kyse on jälkeläisten
perillisyyden varmistamisesta vaatimalla naisia pidättäytymään
avioliiton ulkopuolisesta seksistä. Syntyvän lapsen isyyden varmuus
ylipäätään oli keskiajan yhteiskunnassa suunnattoman tärkeää.
Tämä pitää varmasti paikkansa, mutta kysymys seksistä oli
muutenkin hyvin vaikea keskiajan virallisessa puheessa.
Lähtökohtaisesti seksi ja erityisesti siihen liittyvät tunteet on
nähty pahana asiana. Keskiajan teologiaan kenties eniten vaikuttanut
ajattelija kirkkoisä Augustinus oli sitä mieltä, että paratiisissa
naisen saattoi siittää ilman minkäänlaista mielen järkkymistä.
Itse alttarikaappi
Alttarikaappi, josta nyt on
puhe, on hampurilaisen dominikaanimunkki Mestari
Francken 1400-luvun alussa maalaama teos. Kaappi on nykyään sijoitettu
Kansallismuseoon Helsinkiin, mutta se on löydetty kaappia itseään
nuoremmasta Kalannin kirkosta, jonka alttarikaappina se on toiminut.
Ei ole tiedossa, kuinka kaappi on päätynyt Kalannin kirkkoon. Teosta
tuskin on tilattu alun perin sinne, koska kyseessä on varsin
syrjäinen ja alttarikaappia nuorempi kirkkorakennus.
Luultavasti piispa Maunu Tavast tilasi kaapin Turun tuomiokirkon
alttarikaapiksi. Maunu Tavast tunnetaan keskiajan Suomen suurimpana
taidemesenaattina, jonka aloitteesta esimerkiksi Pyhän Henrikin
sarkofagi tilattiin Suomeen. Pyhän Barbaran legenda ei oikeastaan ole alttarikaapin tärkein sisältö, sillä se on kuvattu kaapin oviin, kun taas tärkein sisältö näkyy keskellä, kun kaappi avataan. Tässä alttarikaapissa se on maalattu puureliefi Neitsyt Marian elämästä. Omasta mielestäni se tosin on huomattavasti tylsempi kuvaelma kuin nyt esittelemäni kuvasarja.
Vieläkö haluaisit lukea
lisää?
Artikkelissa esitellään
kirkkoa, josta Pyhän Barbaran alttarikaappi on löytynyt.
Artikkeli käsittelee
naisten asemaa keskiajan avioliitossa ja seksisuhteissa Canterburyn
tarinoiden Bathin rouvan kautta.
Jos keskiajan suomalaiset
rakkausballadit kiinnostavat, niin tämä kannattaa lukea. Tekstissä
esitellään Suomen keskiajan rakkauslauluja.
- Pyry von Bagh
--------------------------------------------------------
Lähteet:
- Wikipedia
- Perstuntuma
Perstuntuma on oikeasti aina tärkein lähteeni, mutta en vain aikaisemmin ole laittanut sitä selvästi näkyville lähdeluetteloon.
Perstuntuma on oikeasti aina tärkein lähteeni, mutta en vain aikaisemmin ole laittanut sitä selvästi näkyville lähdeluetteloon.
Näin naisnäkökulmasta sanoisin, että naisen kuvaaminen alastomana noissa kidutustilanteissa liittyisi enemmän hänen häpäisemiseensä kuin eroottiseen lataukseen. Ja jos rinnat leikataan irti, sehän on suoraan naiseuden (ja äitiyden) eliminointia.
VastaaPoistaEn siis näkisi noita näkökulmia mitenkään toisiaan poissulkevina. Sen verran korjaan edellistä viestiäni, et ilmeisesti tuota eroottista latausta esittänyt tutkija oli sittenkin mies.
PoistaLuulen et ton eroottisen latauksen alkuperäinen esittäjä on hänkin nainen, mut toi häpäisy on kyllä varmasti aivan totta.
VastaaPoista