perjantai 6. marraskuuta 2015

Blogin synty, tarkoitus ja tulevaisuus

Tänään en aio kirjoittaa keskiaikaisista kirkkomaalauksista tai vuosisatojen mittaan patinoituneesta kirjallisuudesta. Aion sen sijaan puhua tänään itsestäni, kuinka kaikki sai alkunsa, miksi teen tätä ja mihin suuntaan aion blogiani luotsata internetin ihmemaassa. Tähän asti blogini on pysynyt tiukasti asiassa, enkä ole juuri mitenkään tuonut itseäni esille. Tämä blogiteksti on poikkeus sääntöön.

Kuinka kaikki sai alkunsa?

Yliopisto-opintojeni alkuvaiheessa näin eräässä kirjassa kuvan.  Kuva oli muuttava kaiken, vaikka en sitä vielä silloin ymmärtänytkään. Laitan sen tähän.

Kuva on Maarian kirkosta. Tehty 1400-luvun alkupuolella. 
Kuva teki minuun absurdiudellaan suuren vaikutuksen. Jossain yhä käytössä olevan kirkon seinällä on kuva tikku-ukko paholaisesta, jolla on penis. Päätin, että tämä on nähtävä paikan päällä. Saamattomuuden ja erinäisten ongelmien vuoksi minulla meni yli vuosi toteuttaa suunnitelmani. Vierailusta tuli kuitenkin käänteentekevä kokemus. Kyseinen kirkkohan on täynnä toinen toistaan oudompia kuvia, joiden katselu sai minut innostumaan ihan tosissani keskiajan taiteesta.


Kuvat ovat kaikki jälleen Maarian kirkosta.

Vierailu oli suunnattoman inspiroiva kokemus. Tikku-ukkoja, hämäriä symboleita ja outoja hahmoja vuosisatojen takaa yhä selvästi kaikkien nähtävillä. Nopeasti syntyi ajatus, että tästä teen kandiaiheeni. Kandin tekeminen alkoi tietenkin kenttätutkimuksella, jossa löytyi lisää ajattomia mestariteoksia.


Kuvat Taivassalon, Nousiaisten ja Rymättylän kirkoista.


Valitettavasti kandia varten kirkkoja ei tarvitse kiertää kovin montaa ja äkkiä nousi tarve keksiä uusi tekosyy kierrellä paikkoja ja taltioida löydöksiä. Näin sai alkunsa Saagoja ja tikku-ukkoja -blogi. 

Keskiajan taiteessa itseäni kiehtoo sen absurdius nykyihmisen silmissä. Keskiajan kirjallisuus on joko valtavan ylitsevuotavaisen kaunopuheista, äärimmäisen väkivaltaista tai sitten muuten todella hämärää. Keskiajan kuvataide on kuvaukseltaan varsin pelkistettyä, siinä esiintyy härskejä paholaisia, kummajaisia, raakoja teurastuskuvia ja ylipäätään juttuja, jotka erottavat sen vahvasti korkeakulttuurisen taiteen kaanonista, jota edustavat antiikki, renessanssi ja näiden aikakausien jalanjäljissä kulkeva länsimainen taide.  

Miksi perustin blogin?

Perustin blogin omaksi tekosyykseni jatkaa keskiaikaisen taiteen metsästämistä. Uskon kuitenkin blogillani olevan myös laajempi tarkoitus lukijoideni historiakuvan laajentamisessa. Keskiajalla nimittäin on hyvin huono maine. Vaikka "pimeä keskiaika" ei enää ole korrekti ilmaisu, niin keskiaika yhä toimii julkisessa keskustelussa synonyymina jollekin kauhealla ja sivistymättömälle. Ajalle, jolloin ajateltiin maan olevan litteä ja poltettiin vanhoja naisia noitina. 

Lukiolaisena istuin kerran hyvän ystäväni kanssa porvoolaisessa kahvilassa ja keskustelimme taiteen historiasta. Ystäväni ihmetteli suuresti, miten ensin antiikissa osattiin tehdä realistisen näköisiä ihmishahmoja, mutta kuinka tämä taito sitten menetettiin. Hänestä keskiajan taiteen ihmishahmot näyttävät aivan viisivuotiaan tekemiltä. Tällainen näkemys ei ole harvinainen, mutta siinä ei ymmärretä keskiajan taiteen motiiveja. Keskiajalla ei ollut yritystäkään tehdä realistisen näköisiä hahmoja. Keskiajan taiteessa kuvaus on varsin usein symbolista, jossa korkeatasoisen ja matalan taiteen erot piilevät nimenomaan käytetyissä materiaaleissa, symboliikassa, väreissä ja toki myös tekemisen vaatimassa taidokkuudessa. Ystäväni ei ymmärtänyt näitä ominaisuuksia ja hän väheksyi keskiajan taiteessa juuri niitä samoja asioita, joista minä pidän keskiajan taiteessa. 

 Taivassalon kirkko

Tavoitteena on siis saada lukijat ymmärtämään keskiajan kulttuuria, taidetta ja ylipäätään keskiajan ajankuvaa.  Pidän toki myös itseisarvoisena yksittäisten keskiajan kirjojen, maalausten ja ylipäätään erilaisten teosten esittelyä. Luulen, että tulen jatkossa saamaan liikennettä sivulleni siten, että ihmiset googlailevat vaikkapa Maarian kirkkoa ja päätyvät sivulleni. Viimeinen ja kenties kaikkein kunnianhimoisin tavoitteeni on opettaa lukijoilleni jotain heistä itsestään. Tästä esimerkkinä on omasta mielestäni paras blogitekstini: Keskiajan uskonto – oliko sitä? Siinä esittelen uskonnon käsitteen historiaa ja nostan esille konseptin nuoruuden. Tällä tavoin toivon voivani osoittaa ihmisille, etteivät heidän tapansa hahmottaa maailmaa ole mitenkään universaaleja. Pyrin jatkossakin kykyjeni mukaan kirjoittamaan vastaavia tekstejä.
Mihin blogi on menossa? 

Blogin aiherajauksia ja tulevia aiheita käsitellään täällä. Kaikki siellä tehdyt linjaukset ovat yhä voimassa, mutta Suomen keskiaikaan olen alkanut lämmetä oikein erityisesti. Olen myös huomannut, että Suomen keskiajan taidetta löytyy nykyisellään netistä todella huonosti. Varsinkaan maalaustaidetta ei juuri missään esitellä. Tästä syystä otan tavoitteekseni tehdä Saagoja ja tikku-ukkoja -blogista koko internetin laajimman Suomen keskiaikaisen taiteen sivuston. Tämä ei tarkoita, että rajaisin ulkomaisia aiheita pois. Olen esimerkiksi nytkin aikeissa tehdä lähiaikoina kuvausmatkan Ruotsiin.

Tavoittelen blogini kävijämäärän kasvua. Sillä jos tavoitteenani on esitellä keskiajan taidetta ja lisätä ihmisten tietämystä keskiajasta, niin blogin ylläpitäminen on sitä mielekkäämpää, mitä useampia se tavoittaa. Kävijämäärän kasvattamiseksi olen perustanut blogilleni Facebook-sivun, josta toivoisin mahdollisimman monen käyvän tykkäämässä. Jos siis olet aktiivinen Facebookissa, etkä ole vielä tykännyt blogini sivusta, niin pyydän tekemään sen. Tämä onnistuu sivun oikeassa reunassa olevan linkin kautta. Blogini Facebookissa tekemiä päivityksiä saa myös tykkäillä ja jakaa, mikäli blogia haluaa tukea.

Kuva on Taivassalon kirkosta
 
Minua on suositeltu siirtämään blogini mahdollisimman pian pois Bloggerista. Ehdotuksina on ollut blogin siirtäminen Wordpress.com:in pilveen tai kokonaan oman sivun perustaminen. Viimeisin vaihtoehto olisi epäilemättä paras, mutta se kuulostaa teknisesti vaikealta ja maksaa merkittävästi rahaa vuosittain.

Mitä mieltä olette lukijat? Toisiko blogini siirtäminen toisenlaiselle alustalle lisäarvoa? Onko sinulla kenties omaa kokemusta tällaisesta?

Kuka minä olen?


Olen kolmannen vuoden kulttuurihistorian opiskelija Turun yliopistosta. Olen kovasti yrittänyt erikoistua keskiajan tutkimukseen, mutta varsin huonosti olen toistaiseksi saanut alan kursseja suoritettua. Toivottavasti nyt blogin, kandini ja uuden lukuvuoden kautta asiaan tulee muutos. Keskiaikablogin kirjoittamisen lisäksi elämääni kuuluu vapaaehtoistyö Turun Kirjakahvilassa, josta minut löytää melkoisella varmuudella minä tahansa arkipäivänä joko työskentelemässä tai yleisesti aikaa viettämässä. Olen aktiivinen toimija myös Prometheus-leirin tuki ry:ssä. Niin ja jos Turussa näet jonkun ajamassa yksipyöräisellä, niin se olen luultavasti minä.

Lopuksi

Mielelläni ottaisin vastaan palautetta niin tästä tekstistäni kuin blogistani yleisesti. Mikä on hyvää? Mikä huonoa? Onko blogini kirjoittamisen tyyli oikeanlainen? Pitäisikö sen olla enemmän puhekielinen vai pitäisikö tästä edetä vielä enemmän kohti akateemista tekstiä? Ajatuksia mistä tahansa saa esittää!

Kiitos että luit!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti