Säilynyt
palanen Pyhän Laurentiuksen grillaamisesta vuodelta 1470. Paikkana
Kalannin kirkko.
Mitä on taide?
Kaikilla tätä tekstiä lukevilla
lienee jonkinlainen näkemys siitä, mitä tarkoitetaan sanalla
"taide". Wikipediassa taiteen on määritelty tarkoittavan
yleisesti kaikkia niitä toimintoja ja tuotteita, joilla ihminen
aistein havaittavin keinoin koettaa herättää toisissa kokemiaan
tunnevaikutuksia. Kyseessä on varsin pelkistetty määritelmä.
Monesti taiteen käsitteeseen liitetään huomattavasti
korkealentoisempia pohdintoja. Etsiessäni materiaalia tätä tekstiä
varten, löysin esimerkiksi seuraavanlaista pohdintaa taiteesta:
"Taide
on uuden etsimistä, todellisuutemme uutta ja tuoretta tulkintaa. ...
Taiteen tulee asettaa tutut ja turvalliset mielipiteet ja näkemykset
uudelleen arvioitaviksi ja näyttää tietä uuteen tai ainakin
hapuilla uuteen suuntaan. ... taide on hyvin henkilökohtaista,
intiimiä."
Uskon useimpien lukijoiden
jakavan tai ainakin tunnistavan tämän taidekäsityksen. Ongelmana
on kuitenkin, että usein puhutaan vaikkapa "antiikin taiteesta"
tai "japanilaisesta taiteesta", vaikka tämä käyttämämme
taiteen konsepti ei ole universaali. Olen aikaisemmin
tässä blogissa puhunut uskonnon käsitteestä, kuinka se on
pikku hiljaa muotoutunut ja miten se on joskus keksitty, eikä sitä ollut
olemassa sitä ennen. Taiteesta puhuttaessa vallitsee samanlainen
ongelma. Käsitteemme "taide" on pikku hiljaa syntynyt ja
muovautunut nykyiseen muotoonsa. Tämä on tapahtunut hyvin pitkälti
keskiajan jälkeen. Kuinka blogini voi siis käsitellä
"keskiajan taidetta", jos "taidetta" ei vielä
ollut olemassa?
Yksityiskohta
Pyhän Henrikin sarkofagista Nousiaisten kirkosta 1410-luvulta.
Ei taidetta? Mitä sitten?
Jos taiteen konsepti on syntynyt vasta
keskiajan jälkeen, mitä ovat kaikki nämä maalaukset ja
veistokset, joita blogini esittelee? Mitä keskiajan ihmiset niistä
ajattelivat? Olivatko ne vain koristeita? Kenties kuvituksia
lukutaidottomille ihmisille?
Taiteen luonnollinen vertailukohta on
käsityöläisyys. Tähän viittaa se, että sekä suomen kielen sana
"taide" että englannin kielen sana "art" on
johdettu taitoa tarkoittavista sanoista, ja varsinkin "art" viittaa vahvasti käsityöläisyyteen. Keskeinen kysymys on siis: eroaako "taidetta" tekevä maalari tai kuvanveistäjä
jotenkin käyttöesineitä tuottavasta käsityöläisestä keskiajan
ihmisten mielissä?
Pyhimyskuva
Kalannin kirkosta vuodelta 1470. Pieni hahmo pyhimyksen vasemmalla
puolella on kuvan maksaja.
Toinen lähtökohta tässä tekstissä
on, että keskiajan veistoksilla ja maalauksilla oli aina jokin
tarkoitus. Näitä tarkoituksia oli varmasti useitakin, mutta toisin
kuin modernissa taiteessa, taiteilijan itseilmaisu ei luultavasti
ollut kovin keskeinen motiivi teosten taustalla. Kaikki näkemäni
kuvat ja veistokset ovat olleet selvästi jonkun tilaamia töitä,
joiden aiheet ovat yleensä vahvasti sidoksissa joko uskontoon tai
teoksen tilanneen henkilön valta-asemaan. Usein kummatkin motiivit
ovat selvästi esillä. Sen sijaan teosten tekijät eivät yleensä
nouse esille yhtään mitenkään. Keskiajalla ylipäätään oli
varsin tyypillistä arvostaa enemmän teoksen tilaajaa kuin sen
tekijää. Tausta-ajatuksena on, että teoksen tekijähän on vain
käsityöläinen, joka tekee työtä käskettyä.
Lähes kaikki tässä blogissa esitellyt
keskiajan kuvataiteelliset luomukset kuvaavat uskonnollisia aiheita.
Tästä voitaneen päätellä, että näiden teosten tarkoituksena
oli toimia uskonnollisten kokemusten välineinä ja välittää
Raamatun tarinoita ja pyhimysten legendoja yleensä lukutaidottomalle
yleisölle. Tällaista näkemystä tukevat myös monet aikalaisten
kirjoitukset. 1000-luvulla muuan Bruno Segniläinen totesi kultaisten
koristeiden nostavan koko kirkon henkisen tason kauemmaksi
näkyvästä todellisuudesta ja lähemmäksi taivaallista
todellisuutta.
Tässä on kuitenkin se ongelma, että
kuvat ja veistokset nimenomaan ovat osa näkyvää todellisuutta.
Monien keskiajan ihmisten mielissä pyhien kuvien äärellä
rukoileminen haiskahti kuvainpalvonnalta. Tämä herätti erittäin
laajaa ja voimakasta kuvataiteen vastustusta läpi koko keskiajan.
Esitettiin, että kalliista materiaaleista suurella taidolla
tehdyissä pyhimyskuvissa oli kyse "aviorikoksesta" ihmisen
ja Jumalan välisessä suhteessa. Kiista kuvien merkityksestä
uskonnossa on oikeastaan vanhempi kuin kristinusko, sillä jo
antiikin filosofit pohtivat tätä kysymystä. Tämän samaisen
riidan kaiut ovat taustalla esimerkiksi modernin islamin kriittisessä
suhtautumisessa ihmisten kuviin.
Kiista uskonnollisten kuvien asemasta ei lopettanut taiteen tekoa keskiajalla. Taidetta kuitenkin
kannatettiin ja puolustettiin huomattavasti enemmän kuin sitä
vastustettiin. Puolustajille oli kuitenkin ehdottoman välttämätöntä
tavalla tai toisella perustella, miten kuvien käyttö uskonnon
harjoittamisen osana ei missään tapauksessa ole kuvainpalvontaa.
Tästä esimerkkinä Greogorius Suuren kirje Secundiukselle
700-luvulta:
"Me emme
todellisuudessa kumarra tätä kuvaa, kuin pyhää kumarrettaisin,
vaan kunnioitamme häntä,
jonka syntymästä, intohimosta ja kunniasta
tämä kuva meitä
muistuttaa. Tämä kuva muistuttaa meitä Jumalan pojasta
ja valaisee sielumme
pelastuksen valolla,
sekä pehmittää
mielemme Jumalan rakkaudelle."
Sittenkin
kuvainpalvontaa?
Jeesuksen
anekuva Nousiaisten kirkosta. Tehty n.1420-luvulla.
Teologisesti ottaen kuvainpalvonnan
kielto oli keskiajalla ehdoton. Teologia oli kuitenkin harvalukuisen
akateemisesti sivistyneen ja etuoikeutetun ryhmän harrastus, joka ei
usein määrännyt tavallisen kansan uskonelämää
kovinkaan tiukasti. Luultavasti monet ihmiset ajattelivat kuvien
esittämien henkilöiden olevan kuviensa kautta aktiivisesti läsnä
tilassa, jossa heidän kuvansa sijaitsevat. Toisen hieman lievemmän
näkemyksen mukaan nimenomaan pyhimyksen kuvalle esitetty rukous meni
huomattavasti paremmin perille, kuin jossain muualla toimitettu
rukous. Tästä esimerkkinä yllä näkyvä Jeesuksen anekuva. Suomen
kirkoista löytyy useita tällaisia hyvin pelkistettyjä
Jeesuksen kasvoja esittäviä kuvia, jotka ovat yleensä
amatöörimaalarien tekemiä. Näiden maalausten tarkoituksena on
ollut toimia rukouksen kohteina. Maalauksille rukoilemalla saattoi saada
syntejä anteeksi tai vaikkapa lyhentää aikaansa kiirastulessa.
Virallisesti keskiajan patsaiden ja
maalausten tavoitteena oli joko muistuttaa ihmisiä pyhistä
kertomuksista tai kauneudellaan innoittaa katsojiensa ajatukset
lähemmäksi tuonpuoleista. Monet keskiajan luomukset kuitenkin
vaikuttavat tästä katsantokannasta varsin omituisilta. Usein
keskiajan maalaukset saatettiin esimerkiksi sijoittaa sellaisiin
paikkoihin, joista kukaan ei niitä näe. Kenties maalaus maalattiin
johonkin pimeään nurkkaan, josta sitä ei löydetty tai ehkä se
oli niin pieni töherrys korkealla katonrajassa, ettei siitä voinut
lattiatasolta selvästi havaita. Kirkkojen seinien sisään tiedetään
myös sijoitetun pyhäinjäännöksiä siten, ettei sitä voinut
päältäpäin lainkaan huomata. Kaikesta päätellen teosten
tekijöitä ei siis kiinnostanut lainkaan teosten näkyminen.
Tällainen sijoittelu ei olisi ollut järkevää, jos tavoitteena
olisi ollut havainnollistaa yleisölle pyhiä kertomuksia tai tuottaa
esteettisiä elämyksiä. Hyvin luultavasti kuvilla oli hengellinen
tarkoitus, joka oli riippumaton teoksen näkyvyydestä.
Ajatuksenkulku on saattanut olla sellainen, että jos vaikka
maalataan ruttoa sairastavien suojeluspyhimys kattoon, niin kyllähän
tuo pyhimys sitten suojelee seurakuntaa rutolta, vaikka kukaan ei
sitä maalausta näkisikään.
Pelkkää käsityötä vai
jotain suurempaa?
Pääasiassa keskiajan taidetta
käsittelevät kirjoitukset korostavat taiteen tekemisen arvon
perustuvan nimenomaan sen tekniseen vaativuuteen. Monesti saatettiin
ajatella, ettei itse tekeminen oikeastaan ollut mitenkään luovaa
toimintaa. Nykynäkökulmasta varsin erikoisesti keskiajalla teoksen
luovan osuuden takana nähtiin olevan teoksen tilaaja, koska hänellä
oli yleensä täysi kontrolli siihen, mitä lopputulos esittää.
Ajatusta keskiajan "taiteilijoista"
käsityöläisinä tukee se, että keskiajan maalausten ja veistosten
aiheet toistavat itseään suunnattoman paljon. Nykyajan taiteilijat
pyrkivät yleensä jatkuvasti luomaan jotain uutta tai ainakin
jotain uuden näköistä. Keskiajan mestarit sen sijaan toistivat
samoja kuvaustapoja sukupolvesta ja jopa vuosisadasta toiseen. Annan
tästä esimerkiksi kolmen kuvan sarjan.
Maalaus
Rymättylän kirkosta 1500-luvun alusta.
Puupatsas
Rymättylän kirkosta 1400-luvulta.
Pyhimyskaappi
Turun linnasta. Ehkä 1400-luvulta.
Kaikki kolme kuvaa esittävät Pyhää
Annaa, jonka sylissä on Neitsyt Maria ja tämän sylissä sitten
Jeesus-lapsi. Tätä samaista aihetta näkyy toistettavan Suomen
keskiajan taiteessa uudestaan ja uudestaan. Teosten takana olevat
maalarit ja puusepät ovat ilmeisesti toistaneet edellisten mestareiden töitä. Teosten tekijät tuskin
ovat päässeet edes valitsemaan aihettaan itse, sillä kyseinen aihe
on birgittalaismunkkien ja -nunnien tavaramerkki, jota he ovat
vaatineet toistettavaksi kaikkialla, missä heillä on ollut jotain
osaa.
Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus
keskiajan teosten tekijöiden luovasta panoksesta. Keskiajalla on
esitetty myös näkemyksiä, joissa korostetaan itse artesaanin
asemaa luovan työn tekijänä ja muutama artesaani on onnistunut
työllään niittämään itselleen kuuluisuutta ja jopa pyhimyksen
aseman. Periaatteessa omin käsin töitä tekevä työläinen ei
ollut kovin arvostetussa asemassa vaikkapa pappeihin tai
akateemikkoihin nähden. Käsityöläisten työ kuului artes
mechanicaen piiriin, kun taas vapaat ja kunnolliset
ihmiset harjoittivat artes liberalesia. Kuitenkin
1100-luvulta lähtien esitettiin ajatuksia, joiden mukaan tietyt
käsityöläisyyden alat saattoivat olla arvostettavuudessa jopa
artes liberalesin tasolla. Väitettiin myös, että uskonnollisia
maalauksia tai veistoksia tehtäessä ei riitä, että on taitava
käsityöläinen, vaan tarvitaan myös pyhästä hengestä kumpuavaa
viisautta. Kaikkein loisteliaimmissa teoksissa ajateltiin jopa olevan
osia, jotka eivät ylipäätään olleet ihmisen tekemiä, vaan Pyhä Henki oli käsityöläisen kautta luonut teoksen ja näin
käsityöläinen olisi tehnyt ihmeen. Tällä tavoin esimerkiksi
muuan kultaseppä Eligius sai pyhimyksen aseman 600-luvulla ja
hänestä tuli kultaseppien suojeluspyhimys.
Suomen
ensimmäinen taiteilijasigneeraus vuodelta 1471. Kalannin kirkko.
Taide tässä
blogissa?
Vaikka taide ei
käsitteenä varsinaisesti olekaan keskiaikainen, aion jatkossakin
käyttää tätä sanaa. Se on
nykyajan kirjoittajille ja lukijoille varsin käytännöllinen
käsite kuvaamaan keskiajan teoksia. Historiasta kirjoitettaessa ei ylipäätään voida luopua
käsitteistä vain sen takia, ettei niitä käsiteltävänä
ajankohtana käytetty. Kaikilla sanoilla on historiansa, eikä
sellaista käsitettä olekaan, joka olisi säilynyt muuttumattomana
vuosisatojen ajan. Jos en voisi puhua "uskonnosta" tai
"taiteesta" sen takia, ettei näitä konsepteja ollut
keskiajalla, niin en voisi varmaankaan käyttää minkäänlaisia
sanoja tämän blogin kirjoittamiseen. Käytössäni olisi
luultavasti vain ja ainoastaan kuvia.
Haluan kuitenkin
pyrkiä esittelemään myös keskiajan ihmisten näkökulmaa
käsiteltäviin asioihin. Koska blogini käsittelee ensisijassa
keskiajan taidetta, tulee keskiajan ihmisten taidekäsitys olemaan
jatkossakin tarkastelun alla blogissani. Tämänkertainen blogiteksti
ei ole millään tapaa lopullinen totuus aiheesta, vaan korkeintaan sen lyhyt esittely. Tähän tullaan palaamaan uudestaan ja
uudestaan niin kauan, kuin tätä blogia jaksan kirjoittaa.
- Pyry von Bagh
----------------------------------
Lähteet:
- Kessler,
Herbert. Seeing Medieval Art
Broadview
Press, Toronto 2004
- Wikipedia
- Hiekkanen,
Markus. Suomen keskiajan kivikirko 2ed.
SKS
Helsinki 2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti