Pyhä Birgitta
Taivassalon kirkosta. Maalaus 1460-luvun lopulta.
"KOKEMUS
riittäis, vaikka päällä maan
ei mitään kirjat
kertois, kuvaamaan
minunkin suullani ja
tarkoitan aivan,
avioliiton surkeuden ja
vaivan.
Olenhan, hyvät herrat,
jälkeen sen,
kun olin
kaksitoistavuotinen,
vihille kirkkoon vienyt
viisi miestä -
ylistys Jumalalle siitä
tiestä."
Kuinka keskiajan nainen koki
asemansa perheessään ja yhteisössään? Oliko hän kenties pelkkä tahdoton
objekti, jolla ei ollut mitään sananvaltaa elämäänsä? Miehensä
alistama kotiorja? Vaiko kenties sittenkin jotain aivan muuta?
Vallitsevan kuvan mukaan naisen osa keskiajalla oli alistua miesten
tahtoon ja tiukkaan moraalikoodistoon. Tämä on kuitenkin vain
osatotuus. Keskiajan naisella oli yhtä monta osaa kuin oli
naisiakin. Siksi aionkin tänään esitellä Bathin rouvan ja hänen
miesseikkailunsa. Kyseessä on toki fiktiivinen henkilö Canterburyn
tarinoista, mahdollisesti osin karikatyrisoitu,
luultavasti poikkeuksellinen hahmo ja valitettavasti mieskirjailijan
luomus. Uskon kuitenkin hänen kertomuksensa avaavan meille edes
jonkin verran keskiajan ihmisten ajatuksia ja asenteita liittyen
naisen asemaan ja parisuhteeseen.
"Niin
ikään oli siellä BATHILAINEN
eloisa
ROUVA, oikein oiva nainen,
mut
hiukan kuuro, valitettavasti.
Sai
mennä Ypressiin ja Genttiin asti,
jos
tahtoi nähdä yhtä kätevän
naispuvun
neulojan kuin oli hän –
ja
koko hänen seurakunnassaan
ei
ollut naista, jonka kertaakaan
hän
päästi alttarin luo edellään:
jos
joku pyrki ohi rientämään,
niin
konnaa kohtaan loppui laupeus
ja
kaikki kristillinen rakkaus...
... Hän
oli vaimo
ja
nainen kautta elämänsä aimo:
aviomiestä
viisi kirkon suomaa –
lisäksi
seuraa nuoruusajan tuomaa,
mut
siitä aiheesta on turha jatkaa..."
Tarinamme
päähenkilö on yksi 1300-luvun lopun Englannissa kirjoitetun
Canterburyn tarinoiden pyhiinvaeltajahahmoista. Hän on yhteisössään
rikas ja kunnioitettu nainen. Iältään kenties keski-ikäinen. Kirjassa hänen
mainitaan elämänsä aikana matkustaneen kolmasti Jerusalemiin,
useita kertoja Roomaan, ja nähneen ainakin myös Kölnin, Bolognan ja
Santiago de Compostelan Espanjassa. Bathin rouva on siis maailmaa
nähnyt ja arvonsa tunteva nainen. Hän on kuitenkin myös hyvin
kiistanalainen hahmo, sillä hän on elämänsä aikana ollut viidesti
naimisissa. Kaukana ollaan siis keskiajan ihannenaisesta, joka menee
elämässään ehkä kerran naimisiin, senkin pakotettuna, sillä
varaa ei ollut lähteä luostariin. Tämän seikan vuoksi Bathin rouva joutuu kirjassa laajasti perustelemaan ja selittämään elämänvalintojaan.
"Mut
aivan tuonaan kuulla väitteen sain
sen
että koska Kristus kerran vain
on
ollut häissä, Galilean Kaanaan,
niin
siitä minä, hänen oppilaanaan,
sain
esimerkin: viettää häät vain kerran."
Bathin
rouva perustaa oikeutensa useisiin avioliittoihin elämänsä aikana
vetoamalla Raamattuun, Paavaliin ja kirkkoisiin. Miksi vaikkapa
kuningas Salomonilla oli oikeus pitää useita vaimoja, jos naisella
ei kerran moista oikeutta ole? Eikös Paavali kehottanut menemään
naimisiin, jos ei pysty neitsyyteen? Kuinka monta miestä on
sallittua naida?
"En
ole ikänäni saanut tietää,
mikä
sen rajaluvun olla sietää...
Muut
arvailkoot ja laskekoot sen määrää,
mut
minä väitän, väittämättä väärää:
"Lisääntykää!"
on käsky Jumalan...
Sen
selvän tekstin minä tajuan. ...
Mut
mitään Hän ei puhu numeroista,
ei
siitä, nainko kaksi, kaksitoista."
Kuvassa
Pyhä Katariina Aleksandrialainen ja hänen oikealla
puolellaan
seurakunnalle ilmeisen suuren lahjoituksen tehnyt rikas nainen.
Maalaus
on Kalannin kirkosta vuodelta 1470.
Rouva myöntää kyllä, ettei hänen toimintansa ole ihanteellista
toimintaa kristitylle naiselle, muttei kuitenkaan koe voivansa toimia
toisin. Hänen mielestään ihmisillä on erilaisia kutsumuksia
elämässä, joita he voivat tavoitella. Kaikkien osa ei ole olla
pyhimysneitsyitä.
"Kun
neitseydestä palkka luvataan,
ken
kykenee, sen menköön sieppaamaan!
On
siihen kutsumukseen vapaa valta
vain
sillä ken saa voimaa Jumalalta. ...
omalla
tilallani kersku en
Mut
tiedättehän, ettei kultaa pelkkää
jokainen
talousastia voi helkkää,
vaan
puustakin on käyttöesineitä."
Bathin
rouvan pitkä monologi ei kuitenkaan ole pelkkä puolustuspuhe. Hän
yltyy myös jakamaan kuulijakunnalleen avioliitto-ohjeita. Keskiajan avioliitto nähdään tyypillisesti hyvin miesvaltaisena
instituutiona, mutta Bathin rouvan kohdalla asia on täysin päinvastoin.
"Jumala
rangaiskoon, jos käännyn selin:
öin,
päivin suostuu mieheeni se elin
heti
kun velkaansa hän mielii maksaa.
Mut
paljon hänen lihansa saa jaksaa,
kun
minä olen hänen vaimonaan!
Aviomiehen
tahdon, josta saan
samalla
kertaa orjan – velkapään.
Ei
ruumiiseensa ole itsellään
hänellä
valtaa, se on vaimon vain..."
"Voi
taivas, naurattaa, kun muistan öitä
ja
miten silloin teetin heillä töitä –
mut
itse rikkaakaan en ristiin pannut.
Olinhan
saanut heiltä maat ja mannut:
ei
ollut pakko heitä kunnioittaa,
ei
pakko heidän rakkauttaan voittaa –
he,
kautta taivaan, lempivät niin että
ei
tarvittu sen kiihkon kiihdykettä.
On
viisas nainen virkku lempimään,
jos
miehettä hän on ja yksinään,
mut
minulla mies oli sormenpäissä
ja
hänen maansa häneltä sain häissä –
siis
miestä miellyttää miks yrittäisin,
kun
ilman iloa ja palkkaa jäisin?
Yöt
työssä miestä pidin: painiskella
niin
sai hän, että voi vain voivotella...
Omine
lakineni johdin miestä
niin
että aivan autaana iestä
hän
kantoi samalla kuin lahjojaan
ja
riemuitsi, jos kiitin kerrankaan –
kas:
muulloin riitelin vain..."
Naista
raahataan helvettiin. Kuva on 1500-luvun alusta ja Rymättylän
kirkosta.
Bathin rouvan avioliitot eivät
kuitenkaan ole olleet vain miesten hyväksikäyttämistä. Hän
kertoo myös kohtaamastaan parisuhdeväkivallasta, mutta toisaalta
myös aidosta rakkaudesta. Varsinkin hänen kaksi viimeisintä
avioliittoaan ovat hänen itsensä mukaan olleet onnellisia. Syynä
onnellisuuteen on hänen mukaansa ollut juuri hänen vapautensa. Erityisesti
neljäs mies oli hyvä mies, koska tämä ei puuttunut
rouvan omaisuuteen tai menemisiin mitenkään. Pohjimmiltaan
onnellisen avioliiton salaisuus onkin Bathin rouvan mukaan jättää
kaikki valta parisuhteessa naisen haltuun.
"Voi Jumala! kun
häntä katselin
ja hänen reisiään ja
jalkojaan,
ne siroudellaan,
ihanuudellaan
minulta sulattivat
sydämeni!
Hän oli
kaksikymmentalvinen
– ja minä kymmenissä
neljänsissä,
mut varsan hampaat yhä
ikenissä...
Ne näkyivät, ja näkyi
muutenkin
minussa leima
Venus-sinetin.
Voi Luoja! olin oiva
otus... kas:
rikas ja kaunis, vahva,
nuorekas .
ja koska-sanaa paremmin
kuin kukaan
muu käytin, miehieni
väitteen mukaan!
Niin! tunteitani Venus
vallitsee,"
Näin kuvaa Bathin rouva
toistaiseksi viimeisen avioliittonsa alkua. Toisin kuin hänen
edelliset suhteensa, alkoi suhde suurella tunteiden palolla. Suhde ei
kuitenkaan alkuun ollut kovin onnellinen, sillä mies kapinoi
vaimonsa valtaa vastaan. Onneksi moinen kuohunta jäi lyhytaikaiseksi
ja avioliitto muuttui onnelliseksi. Sittemmin tuo mies kuoli ja
Bathin rouva leskeytyi uudelleen.
"Koin – taivaan
kiitos! – viisi kertaa sen.
En kuudettakaan miestä
mieli estää:
ken iät jaksais
kiusausta kestää!
Aviomies jos muuttaa
mullan rakoon,
niin uusi kristitty mies
rakastakoon...
Sanoohan apostoli, että
naida
saan Herran nimeen,
ellen muuta taida:
ei ole syntiä, jos nai
ja halaa –
parempi sinun naida on
kuin palaa!"
Tulkintaa
Kaikki tämä on siis osa
niin kutsuttua Bathin rouvan prologia, jolla hän alustaa tarinaansa.
Alustettava tarina kulkee vähän vastaavissa teemoissa ja
käsitteleekin naisen valtaa avioliitossa. Canterburyn tarinat ovat
siis rakentuneet siten, että jokainen hahmo, joista Bathin rouva on
yksi, kertoo vuorollaan tarinan. Jokainen tarina alustetaan
prologilla, jossa taustatarinan hahmot keskustelevat keskenään ja
puhuvat itsestään.
Bathin rouvassa
mielenkiintoista on, miten huonosti hän istuu keskiajan viralliseen
hyvän naisen ideaaliin. Hän ei ole jättäytynyt arvokkaan lesken
asemaan, ei vetäytynyt luostariin, eikä paljoa piittaa neitsyydestä. Hän ei myöskään ole ylenpalttisen kunnioittava
aviomiehiään kohtaan, vaan näyttää näille tiukasti kaapin
paikan. Aikaisemmat tutkijat ovat pohtineet, että Bathin rouva
saattaisi olla eräänlainen huonon naisen arkkityyppi. Hänen
hahmonsa olisi siis haluttu kuvata mahdollisimman iljettäväksi
liittämällä häneen tiettyjä attribuutteja ja sillä tavoin
sitten määritellä, millainen on hyvä nainen.
Itse en usko Bathin rouvan
olevan tässä kuvauksessa huono nainen. Hänen pahuutensa olisi
tuotu esille jotenkin paljon ilmeisemmin, jos kyse olisi siitä.
Mielestäni kirja suhtautuu häneen varsin lämpimästi. Uskon hänen
olevan karikatyyrihahmo. Ei sinänsä epärealistinen, mutta hyvin
liioiteltu hahmo. Tiedetään, että rikkailla leskillä oli
keskiajalla usein paljon valtaa, ja mikäli rikas leski menee
naimisiin vähemmän rikkaan miehen kanssa, niin mies jäi helposti
tässä suhteessa tossun alle. Tällaisena hän istuisi erittäin
hyvin Canterburyn hahmojen joukkoon. Kirjassa kaikki hahmot
esiintyvät tavallaan ammattikuntansa taikka säätynsä
arkkityyppeinä ja omaavat tälle arkkityypille tyypilliset viat ja
hyveet.
Tuntematon
olento Korppoon kirkosta. Maalattu 1400-luvun puolivälissä.
Naishistoria tässä
blogissa
Yksi suosikkikysymyksistäni, joita esitän ihmisille, on "millä aikakaudella haluaisit elää,
jos et voisi valita nykyistä?" Mielestäni oikein mukava
tutustumiskysymys. Valitettavasti, jos tätä kysyy naispuoliselta
ihmiseltä, niin he kokevat vastaamisen hyvin vaikeaksi, sillä
heidän käsityksensä mukaan naisen asema kaikkina menneinä
aikakausina on ollut surkea. Tässä on toki monessa mielessä
perää, mutta kyseessä on vain osatotuus. Enemmän koen
ongelmaksi, että ihmiset eivät tunne naisten historiaa. Jos
opiskelee peruskoulussa tai lukiossa historiaa, niin rivien välistä
kyse on varsin miehisestä historiasta. Esimerkiksi renessanssin
kohdalla puhutaan usein suurista taiteilijoista, jotka olivat kaikki
miehiä, ja uudesta ihmisihanteesta, joka sekin pohjimmiltaan oli
vain miesihanne. Oliko naisilla edes mitään renessanssia? Tai sen
puoleen antiikkia tai keskiaikaakaan?
Blogini Saagoja ja
tikku-ukkoja pyrkii osaltaan täyttämään tätä aukkoa keskiajan
suhteen. Olen tähän asti pyrkinyt ja pyrin jatkossakin nostamaan
esille naisnäkökulmaa keskiaikaan. Samoin jos päätän kirjoittaa
jotain, mikä liittyy erityisesti miespuolisiin ihmisiin, niin pyrin
tekemään sen julkilausutusti. Mieshistoriankin tutkimus kärsii
siitä, ettei sitä tavallaan tiedosteta, koska se nähdään
lähtökohtaisena historiankirjoituksen muotona. Jos vain
mahdollista, niin voin yrittää jossain vaiheessa tuoda myös esille
sukupuolisuuden moninaisuutta keskiajan kontekstissa. Trans- ja
muunsukupuolisuus tuskin ovat ilmiöinä täysin uusia, mutta
valitettavasti niiden historiallinen tutkimus on vaikeaa. Koska näitä
käsitteitä ei keskiajalla ollut, niin historian tutkija joutuu
nimeämään jonkun löytämänsä ilmiön modernilla käsitteellä,
eli käytännössä luomaan jotain uutta. Tässä on vaarana, että
heijastamme menneisyyteen modernin tavan ajatella sukupuolisuutta.
- Pyry von Bagh
---------------------------------------
Lähteet:
- Chaucer, Canterburyn
tarinoita. suom: Toivo Lyy.
WSOY Porvoo 1962
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti